سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

دیدار فرمانده کل و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران

سلام،

دیدار فرمانده کل و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران(1386/01/28)

 album

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار فرمانده کل و جمعی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروهای سه گانه و یگانهای مستقل، تغییر هویت ارتش را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هویتی دینی و انقلابی، تحولی بزرگ برشمردند و تأکید کردند: باید باحفظ این هویت دینی و انقلابی در ارتش، مسیر تقویت روحیه دینداری، انقلابی، ابتکار، عزم راسخ، ارتباط با مردم، اعتماد به نفس، جرأت ورود به میدانهای بزرگ و زمینه سازی برای شکوفایی استعدادهای جوان، با قوت ادامه یابد.

در این دیدار که در آستانه 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد، فرمانده کل قوا ضمن تبریک این روز به همه ارتشیان و خانواده های آنان، از این روز به عنوان عید یاد کردند و افزودند: رژیم گذشته که از حمایت امریکا و قدرتهای دیگر برخوردار بود، همه تلاش خود را برای پایه گذاری ارتشی بر مبنای هویت غیردینی و غیرمردمی به کار گرفت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با همت عناصر متدین، انقلابی و مردمی ارتش، این نیرو به ارتشی با هویت دینی و انقلابی تبدیل شد.

ایشان همکاری عناصر توانا، شجاع، با تدبیر و متدین ارتش در اوایل انقلاب، و زمینه سازی نظام جمهوری اسلامی برای رشد نیروهای انقلابی و مردمی ارتش را دو عامل مهم در تغییر هویت ارتش ارزیابی و خاطرنشان کردند: این تغییر هویت در ارتش موجب بروز استعدادها و رشد انسانهای بزرگی همچون شهید فلاحی، شهید صیاد شیرازی، شهید ستاری، شهید بابایی و مرحوم ظهیرنژاد شد که این فرماندهان متدین و انقلابی با همکاری انسانهایی پاک و فهیم در بدنه، زمینه خود اتکایی، نوآوری، رویش استعدادهای جدید و پیشرفت روزافزون ارتش را فراهم کردند.

فرمانده کل قوا تصریح کردند: چنین ارتشی توانست در کنار سپاه و بسیج، باوجود حمایتهای همه جانبه قدرتهای بزرگ از رژیم بعث صدام، برارتش مجهز این رژیم پیروز شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، ادامه این مسیر و استقامت در این راه را وظیفه مهم ارتش و فرماندهان این نیرو دانستند و افزودند: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی ابتکاری از لحاظ اتکا به دین در تشکیل نظام سیاسی و اجتماعی است و این ابتکار با عنوان مردم سالاری دینی و با هویت ضدسلطه و استکبار، جایگاه خود را در دنیا از جمله در میان مسلمانان و به ویژه روشنفکران و نخبگان دنیای اسلام باز کرده است و قدرتهای بزرگ مجبور به پذیرش آن

شده اند.

ایشان مهم ترین ویژگی چنین نظام دینی را توانایی شکوفا کردن استعدادها و زمینه سازی برای بروز خلاقیت ها و ابتکارها دانستند و افزودند: ارتش نظام جمهوری اسلامی نیز که امروز از لحاظ تجهیزات، تجربه و عوامل انسانی به مراتب قوی تر از اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس است باید با حفظ آمادگیهای همه جانبه، تعمیق ارزش های دینی و ایجاد بستر رویش مند برای عناصر مؤمن و استعدادهای نو، تحرک و ابتکار خود را بیش از پیش ادامه دهد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر لزوم مجهز شدن روزافزون ارتش به دانش روز و نوین و ایجاد زمینه لازم برای ساخت و تأمین تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز با اتکا بر تواناییها و استعدادهای درونی تأکید کردند.

در این دیدار سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش ضمن ارائه گزارشی از آمادگیها و تواناییهای بالای ارتش در نیروهای سه گانه برای حراست از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: روحیه دینی، نشاط انقلابی، آمادگی رزمی و خودباوری عواملی است که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را در اوج اقتدار خود قرار داده است.

 

رهبر معظم انقلاب: ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی

سلام،

عنوان اصلی:

رهبر معظم انقلاب: ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامی به همت علمای اسلام(1386/01/17)

 album

همزمان با هفدهم ربیع الاول خجسته سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) و حضرت امام صادق (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در ایران و جمعی از میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک این عید فرخنده به همه مسلمانان جهان و ملت ایران، با اشاره به احیای هویت اسلامی و حقیقت انکار ناپذیر بیداری اسلامی و آمادگی دنیای اسلام برای حرکت به سوی عزت، استقلال و پیشرفت علمی تصریح کردند: امروز مهم ترین نیاز دنیای اسلام و علاج واقعی همه مشکلات مسلمانان، اتحاد و انسجام اسلامی است و بر همین اساس، علما و روشنفکران مسلمان باید منشور وحدت اسلامی را به عنوان مطالبه ای تاریخی، تدوین کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای انسانها را مرهون برکات و رحمت پیامبر اعظم (ص) دانستند و با اشاره به نیاز بشر به تعالیم آن حضرت به عنوان راه نجات و زمینه ساز تحقق عدالت و ارزشهای والای انسانی در جامعه افزودند: امت اسلامی بعد از سالها غفلت، اکنون نگاه جدیدی به شریعت و آیین اسلام دارد، بنابراین دنیای اسلام می تواند با چنین بینش و درک نوینی، و با تمسک به معارف دینی و سیره و کلام پیامبر اکرم (ص) پیشتاز بشر به سوی کمال و تعالی باشد.

ایشان با اشاره به واقعیات کنونی دنیا، بیداری اسلامی و برگشت به اسلام، احیای قرآن و ایجاد امت واحد را از جمله این واقعیات برشمردند و خاطرنشان کردند: این مسائل که سالهای متمادی به صورت آرمانی دور دست، در میان برخی خواص و مصلحان دنیای اسلام مطرح بود اکنون در میان توده های مسلمان به ویژه قشرهای جوان و تحصیل کرده، به شعاری زنده تبدیل شده که البته نقش پیروزی اسلام درایران و ایستادگی و فداکاری ملت ایران در این خصوص و در دمیدن روح امید در میان امت اسلامی، بسیار بارز و برجسته است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در کنار بیداری اسلامی و احیای شعارهای اصیل اسلامی، دشمنی جبهه استکبار با اسلام نیز سازمان یافته تر، جدی تر و همه جانبه تر شده است زیرا بیداری دنیای اسلام، خطری بزرگ برای قدرتهای استکباری و نظام سلطه جهانی است.

ایشان طرح مسائلی همچون جنگ صلیبی، اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ارائه

چهره ای خشن از مسلمانان را حرکتی طراحی شده و سازمان یافته برای مقابله با جبهه هویت اسلامی دانستند و تأکید کردند: یکی دیگر از واقعیات دنیای امروز این است که در این رویارویی برخلاف محاسبات مادی و تبلیغات رسانه ای، جبهه به ظاهر قدرتمند استکبار، مغلوب جبهه حرکت عظیم اسلامی شده است.

رهبر انقلاب اسلامی، شکست نقشه های جبهه استکبار و در رأس آن امریکا را در منطقه خاورمیانه به ویژه در فلسطین، عراق و لبنان، را نمونه های بارز این واقعیت برشمردند و خاطرنشان کردند: کسانی که می گویند باید در بررسی مسائل واقع بین بود، باید این حقایق و واقعیات انکارناپذیر را مدنظر قرار دهند.

ایشان یکی از الزامات بسیار مهم را برای ادامه حرکت عمیق امت اسلامی به سمت پیروزی، اتحاد و انسجام اسلامی برشمردند و افزودند: سیاست جبهه استکبار، ایجاد اختلاف و نزاع قومی و مذهبی میان مسلمانان است که برای مقابله با آن باید وحدت و انسجام میان امت اسلامی تقویت شود و بر همین اساس، امسال، سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، کج فهمی، توهمات غلط، سوء تفاهم و بی اطلاعی از مبانی صحیح تفکرات یکدیگر را از موانع اصلی اتحاد دانستند و با اشاره به نقش دولتهای اسلامی و علمای اسلام در زمینه سازی برای وحدت و انسجام اسلامی تأکید کردند: تدوین منشور وحدت اسلامی به همت علمای اسلام، ضروری و مطالبه ای تاریخی است که اگرامروز به این وظیفه عمل نشود، نسلهای بعدی ما را مؤاخذه خواهند کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جبهه استکبار در برخورد با جبهه اسلامی هیچ تفاوتی میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی قائل نیست افزودند: در شرایطی که دنیای استکبار سعی در تخریب چهره مسلمانان دارد وبیداری اسلامی در میان شیعه و سنی را برای خود خطر می داند و آن را چه با نام حماس و چه با نام حزب الله لبنان آماج حمله قرار می دهد، آیا عاقلانه است که مسلمانان درگیر نزاع قومی و مذهبی شوند و دشمن مشترک خود را فراموش کنند؟

ایشان، اتحاد دنیای اسلام را به نفع ملتهای مسلمان و همچنین به سود دولتهای اسلامی دانستند و تأکید کردند: دولتهای اسلامی باید به یکدیگر نزدیک تر شوند و اگر به ملتها و قدرت و تواناییهای خود متکی باشند بسیار قوی تر خواهند بود تا اینکه بخواهند به سیاستمداران امریکایی اتکا کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: ایران اسلامی تجربه ایستادگی در مقابل قدرتها، توکل بر خدا و تکیه بر قدرت و تواناییهای خود را نشان داده و در 28 سال گذشته با وجود همه فشارها و توطئه های گوناگون، قدرت و پیشرفت ملت ایران روزافزون شده است.

در آغاز این دیدار آقای احمدی نژاد رئیس جمهور در سخنانی ضمن تبریک سالروز میلاد فرخنده پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، پیامبر اعظم (ص) را کانون رحمت الهی، جامع همه ارزشهای والای بشری، اوج کمالات انسانی و اسوه حقیقی افراد بشر دانست و تأکید کرد: اگر امت اسلامی از این الگوی برجسته و واقعی، پیروی کامل کرده بود، اکنون با قدرت و عزتمند در جهان ایستاده بود.

رئیس جمهور با اشاره به تقارن سال جدید با ایام فرخنده ماههای ربیع المولود و نامگذاری امسال به عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی خاطرنشان کرد: دولت با تمسک عملی به این شعار و کار وخدمت بی وقفه تلاش خواهد کرد تا امسال نیز سال عزت ملت ایران و امت اسلامی باشد.

آقای احمدی نژاد، ولایت مطلقه فقیه را ضامن تداوم راه اسلام عزیز و یادگار باقی امام خمینی (ره) برشمرد و افزود: آنچه ملت ایران امروز از عزت، اقتدار و شرافت در جهان دارد به برکت فداکاریهای ایشان و ملت عزیز است.

 

دیدار هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی

عنوان اصلی:

دیدار هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی همزمان با آغاز سال 1386(1386/01/01)

 album

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز در اجتماع دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ایجاد کشوری آزاد، مرفه، سربلند و برخوردار از پیشرفتهای علمی را خواست ملی ایرانیان دانستند و تأکید کردند: ایران برای دستیابی به دانش هسته ای طبق مقررات بین المللی عمل کرده است اما اگر قرار باشد با ابزار شورای امنیت بی قانونی کنند و حق مسلم ملت ایران را نادیده بگیرند ما هم می توانیم بی قانونی کنیم و خواهیم کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک عید نوروز و حلول ماه ربیع الاول، آغاز سال جدید را فرصتی برای تقویت عزم ملی دانستند و افزودند: ملت زنده و عزیز ایران، برای استمرار موفقیتها، باید موقعیت درونی و جایگاه بین المللی خویش را بشناسد، چالشهای پیش رو را درک کند و از خطوط اساسی مقابله با این چالشها نیز آگاه باشد.

ایشان، «سربلندی ایران اسلامی و الگو شدن در میان ملتهای مسلمان» را هدف عمده ملت ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: تحقق این هدف بزرگ نیازمند «استقلال و عزت ملی»، برخورداری از «رفاه عمومی و عدالت اجتماعی» و استفاده از همه ظرفیتهای ملی است.

حضرت آیت الله خامنه ای، استعداد، استقامت، «غیرت دینی و ملی» و عشق به میهن را از جمله ظرفیتهای بی پایان ملت ایران برای تحقق اهداف بزرگ خویش خواندند و افزودند: اگر چه ملت ایران، حدود 200 سال، بر اثر سلطه استکبار و زمامداران وابسته عقب نگه داشته شده بود اما تجربیات موفق علمی و سیاسی سه دهه اخیر نشان می دهد که ملت ایران قادر است به الگوی دیگر ملتها تبدیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی، پیشرفتهای جوانان و دانشمندان پرافتخار کشور در زمینه هایی همچون انرژی هسته ای، سلولهای بنیادی، درمان ضایعات نخاعی و دهها زمینه دیگر را باعث تحسین جهانیان برشمردند و افزودند: در میدان رقابتهای سیاسی نیز موضعگیری مسئولان کشور در سطح منطقه و جهان، برجسته و شاخص است و ملت ایران توانسته است مفاهیمی همچون «مردم سالاری دینی» و «دین محوری در سیاست» را به فرهنگِ سیاست بین المللی وارد کند و مجموعه واقعیات سه دهه اخیر نشان می دهد که ملت ایران می تواند در میدان رقابتهای «علمی – سیاسی – صنعتی - اقتصادی و فرهنگی جهانی»، به موقعیتهای چشمگیری دست یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای راه پیش روی ملت ایران را راهی درخشان اما دارای فراز و نشیب دانستند و در تبیین چالشهای پیش رو افزودند: ملت ایران با دو دشمن درونی و بیرونی روبروست که دشمن درونی یعنی خصلتهای ناپسند نظیر تنبلی – نداشتن نشاط کاری – ناامیدی – بدبینی و نداشتن اعتماد به نفس فردی و ملی خطرناکتر از دشمن بیرونی است و ملت باید با همه وجود با این میکروبها و موریانه های ویران کننده مقابله کنند.

ایشان نظام سلطه بین المللی را دشمن بیرونی ملت ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: شبکه صهیونیزم جهانی و دولت کنونی ایالات متحده امریکا سمبل دشمنان بیرونی ملت ایران به شمار می روند که البته دشمنی ناکام آنها با این ملت از بعد از انقلاب شروع شده و همچنان ادامه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی ستایش ملتها از «مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی» و اتهامات همزمان استکبار به این ملت را تناقض آشکار میان گرایش ملتهای جهان و خواست سلطه گران برشمردند و افزودند: این رخنه فرسایشی، بنای لیبرال دمکراسی غرب را روز بروز متزلزل تر خواهد کرد.

ایشان استقبال به یاد ماندنی ملتهای مختلف از جمله مردم کشورهای امریکای لاتین از رئیس جمهور اسلامی ایران و تظاهرات ضدامریکایی مردم همین منطقه هنگام سفر اخیر رئیس جمهور امریکا را نشانه ای از تناقض موجود میان نگاه ملتها و مواضع دولتهای استکباری برشمردند و افزودند: این واقعیات نشان می دهد که آبروی ملت ایران در میان ملتها رو به افزایش است و لیبرال دموکراسی غربی و دولت امریکا، هر روز بی آبروتر می شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای «جنگ روانی»، «جنگ اقتصادی» و «مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی ملت ایران» را سه روش عمده دشمنان خواندند و افزودند: جنگ روانی، مهمترین برنامه دشمن به شمار می رود و مردم و مسئولان باید اهداف و روشهای تحقق این برنامه ها را به خوبی بشناسند.

رهبر انقلاب اسلامی، مرعوب کردن مسئولان و نخبگان – تضعیف اراده عمومی – تلقین مکرر مطالب غیرواقعی برای تغییر درک مردم از واقعیات جامعه، تضعیف اعتماد به نفس مردم – سست کردن وحدت مردم و مسئولان – و دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی، سیاسی و صنفی، را از جمله اهداف جنگ روانی دشمنان دانستند و افزودند: دولت امریکا که مظهر حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، فتنه گری و دخالت در امور دیگر کشورهاست امروز با متهم کردن ایران به اینگونه اقدامات، درصدد است جای متهم و مدعی را عوض کند اما همه می دانند که ملتها از امریکایی ها طلبکار هستند و آنها باید در جایگاه متهم در مقابل اقدامات خود پاسخگو باشند.

ایشان ترساندن همسایگان جنوبی ایران را از دیگر اهداف جنگ روانی امریکا خواندند و افزودند: این تلاش ها از اول انقلاب تاکنون ادامه داشته که برخی همسایگان ما در خلیج فارس آگاهانه این توطئه را درک کرده اند و برخی دیگر ممکن است در دام آن بیفتند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آمادگی ایران برای انعقاد پیمان دفاعی مشترک با کشورهای حوزه خلیج فارس افزودند: ایران مانند تمام سالهای پس از انقلاب دست دوستی خود را به سوی این همسایگان دراز کرده و معتقد است امنیت این منطقه مهم باید با همکاری کشورهای خلیج فارس تأمین شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بحث خود درباره اهداف جنگ روانی دشمن در نصیحتی به عناصر سیاسی داخلی افزودند: صاحبان قلم و بیان، تریبون و جایگاه مراقب باشند خواسته یا ناخواسته مقاصد دشمن را دنبال نکنند چرا که امروز هرکسی مردم را به «مسئولان و نظام و آینده» بی اعتماد کند و به اختلافات دامن بزند، به دشمن کمک کرده است.

ایشان جنگ اقتصادی را دومین برنامه دشمن برای مقابله با ملت ایران ارزیابی کردند و افزودند: آنها می خواهند ملت را در مضیقه قرار دهند اما با ابلاغ سیاستهای اصل 44 و تلاش مجدانه دولت برای اجرای این اصول، میدان برای تحرک و رونق اقتصادی و فعالیت عموم مردم و صاحب ثروت باز شده است و به همین علت رویکرد دولت در سال جدید و یکی دو سال آینده باید رویکردی اقتصادی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی مسئولان را به تشریح راههای مشارکت مردم در فعالیتهای اقتصادی فراخواندند و افزودند: تولید ثروت از طریق قانونی در اسلام کاری پسندیده است و باید با اجرای سیاستهای اصل 44 منابع درآمدی آحاد مردم به خصوص طبقات ضعیف متنوع بشود و گشایشی در زندگی مردم به وجود آید.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تهدید دشمن مبنی بر تحریم ایران خاطرنشان کردند: ملت ایران در میان همین تحریمها به انرژی هسته ای و پیشرفت و سازندگی دست یافته است بنابراین این ملت را از تحریم نترسانید.

ایشان مخالفت با استفاده مردم ایران از انرژی هسته ای را نمونه ای از تلاشهای دشمنان برای مقابله با پیشرفت علمی ایران خواندند و افزودند: مگر ملت ایران برای به دست آوردن انرژی هسته ای از سلطه گران اجازه خواسته بود که آنها می گویند مخالفیم.

حضرت آیت الله خامنه ای انرژی هسته ای را یک نیاز و ضرورت برشمردند و با انتقاد از تعدادی که حرف دشمن را مبنی بر «بی نیازی ملت ایران به انرژی هسته ای» تکرار می کنند، افزودند: آیا به نظر این عده، مسئولان اجازه دارند با عقب نشینی از خواست ملت، به نسلهای آینده خیانت کنند و آینده کشور را به خطر بیاندازند.

رهبر انقلاب اسلامی دستیابی به انرژی هسته ای را کاری بزرگتر از ملی شدن نفت دانستند و خاطرنشان کردند: تعدادی که حرف دشمن را تکرار می کنند امروز در حالیکه از ملی شدن صنعت نفت تمجید می کنند اما همان حرفهایی را می زنند که مخالفان دکتر مصدق و آیت الله کاشانی هنگام ملی شدن صنعت نفت می زدند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نظارت آژانس هسته ای بر تمامی فعالیتهای ایران افزودند: همه فعالیتهای ما قانونی بوده است اما اگر بخواهند با هیاهو و جنجال از شورای امنیت استفاده ابزاری کنند و حق مسلم ملت ایران را نادیده بگیرند وبی قانونی کنند ما هم می توانیم بی قانونی کنیم و خواهیم کرد.

ایشان همچنین تأکید کردند: اگر بخواهند با تهدید و اعمال زور و خشونت رفتار کنند بدون تردید ملت و مسئولان ایران از همه ظرفیت های خود برای ضربه زدن به دشمنانِ متعرض استفاده خواهند کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنانشان با اشاره به نامگذاری سال جدید به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، آحاد مردم را به تلاش برای تقویت وحدت و یکپارچگی توصیه کردند و افزودند: برای افزایش انسجام اسلامی نیز باید بر اصول مشترک ملتهای مسلمان تکیه کنیم.

ایشان با توصیه به جوانان برای افزایش اعتماد به نفس فردی و ملی خاطرنشان کردند: شما جوانان عزیز می توانید کارهای بسیار بزرگی انجام دهید و کشور را به اوج عزت و اعتلا برسانید.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به حمایت مستمر ایشان از دولتهای قبلی و فعلی افزودند: حمایت خاص از دولت فعلی نیز متکی بر دلایلی است که جایگاه مهم دولت در ساختار سیاسی – مسئولیتهای سنگین قوه مجریه و جهت گیری اسلامی و انقلابی دولت نهم از جمله آنهاست.

ایشان سختکوشی – ارتباط با مردم – ذی مردمی و تلاش برای عدالت اجتماعی را از دیگر دلایل حمایت از دولت خواندند و افزودند: البته این حمایت بی حساب و کتاب نیست و مبتنی بر توقعاتی است که خستگی ناپذیری – حفظ مردم زیستی – دوری از مخاصمات جناحی و عمل به برنامه هایی که به مردم گفته می شود از جمله آنهاست.

در ابتدای این دیدار آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان قدس رضوی ضمن عرض خیرمقدم به رهبر معظم انقلاب اسلامی، از فعالیتهای عمرانی آستان و پژوهشی حوزه علمیه خراسان گزارش داد و اعلام کرد: مسئولان استان ضمن هماهنگی و همکاری صمیمانه با یکدیگر برای تحقق شعار امسال یعنی اتحاد ملی و انسجام اسلامی تلاش خواهند کرد.

دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام(1385/12/21)

سلام،

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیل مجمع و لحاظ آن را در قانون اساسی ، حکمت ماندگار امام خمینی (ره) دانستند و تأکید کردند: مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی مهم، تعیین کننده، راهگشا و دارای جایگاهی رفیع، با حضور زبدگان از سلایق و گرایش های مختلف است که شأن آن مشورتی و وظیفه آن تشخیص مصلحت در چارچوب اصول نظام و ارزشهای اسلامی و زمینه سازی برای تحرک و پویایی بیش از پیش قوای سه گانه و دستگاههای نظام است.

ایشان با قدردانی از زحمات و تلاشهای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژه از مدیریت آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع خاطرنشان کردند: لازمه تحرک و پیشرفت این است که دوره جدید مجمع برتر از دوره قبل باشد، بنابراین باید در دوره جدید حتماً تصحیح و تکمیل روشها و کارها، و ارائه ابتکارات جدید مدنظر قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگیهای کشور از جمله تحرک و پویایی جامعه و حرکت جهش وار برای جبران عقب ماندگیها و همچنین اصول و ارزشهای دینی مورد اعتقاد مردم افزودند: در چنین جامعه ای، نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر قوانین و مسائل کشور و چارچوبها اِشراف دارد باید در مواقع لزوم، با ظرافت و دقت، مصلحت ها را به گونه ای تشخیص دهد که به اصول و ارزشها خدشه وارد نشود و همچنین موانع خودساخته در مسیر حرکت پرشتاب جامعه به وجود نیاید.

حضرت آیت الله خامنه ای، تشخیص مصلحت و فهم صحیح اهمّ و مهمّ و ترجیح اهمّ را وظیفه ای بسیار سنگین و مهم برای مجمع و نشان دهنده جایگاه والای این نهاد دانستند و تصریح کردند: برهمین اساس ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام مجموعه ای از نخبگان با گرایش های مختلف و پایبند به نظام اسلامی، و مسئولان سه قوه است که مجمع را مظهر انسجام و اتحاد نظام قرار داده است.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از نقاط قوت نظام اسلامی را انسجام درونی آن دانستند و با تأکید بر لزوم حفظ مظهریت انسجام نظام در قول و عمل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام افزودند: حضور افراد مجرّب و کارآزموده در طول سالهای انقلاب در کنار افراد تازه نفس و پایبند به مبانی، ترکیب بسیار خوب و جامعی در مجمع به وجود آورده است.

ایشان ضمن توصیه به مقدم بودن مصلحت ها بر گرایش ها در مجمع، فعال و به روز بودن اعضا، و بازنگری برخی اولویتها در سیاستها با توجه به شرایط و مسائل روز، خاطرنشان کردند: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ارتباط بیشتری با نخبگان و صاحبان فکر در دانشگاهها و حوزه ها برقرار و از دیدگاههای کارشناسانه آنان در مسائل مختلف استفاده کند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین افزودند: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد، تدوین مستندات نتیجه گیریها و سیاستهای تصویبی است تا در آینده به عنوان مرجع حقوقی از آنها استفاده شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم توجه جدی دستگاهها به سیاستها به عنوان مبنا و پایه برای برنامه ریزیها، خاطرنشان کردند: کشور در شرایط بسیار خوب و در مسیر تحرکی فوق العاده در زمینه های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد و نشانه های تأثیر حرکت ملت ایران در جهان نیز مشهود است بنابراین در چنین شرایطی همه دستگاهها باید با توکل بر خدا، تلاش و حرکت خود را مضاعف کنند.

در آغاز این دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشکر از رهبر انقلاب اسلامی به دلیل انتخاب ترکیب دوره جدید مجمع تأکید کرد: حضور افراد صاحب نظر و علاقه مند به نظام در مجمع، فضایی کارشناسانه و مناسب و به دور از گرایش های سیاسی در این نهاد مهم به وجود آورده است.

وی افزود: کمیسیونهای دبیرخانه و اصلی مجمع با بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات مختلف، زمینه بحث ها و تصمیم گیریهای مفید را در مجمع تشخیص مصلحت نظام فراهم می کنند و با چنین پشتوانه ای مصلحت نسبی مسائل کشور سنجیده می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از همکاری خوب دولت و مجلس شورای اسلامی با مجمع تشکر کرد.