سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

درگذشت آیت الله فاضل لنکرانی

جملات کوتاه رهبری:
این (درگذشت آیت الله فاضل لنکرانی) ضایعه‌یی سنگین برای حوزه علمیه و ملت شریف ایران است.
 

انا لله و انا الیه راجعون

با تأسف و تأثر فراوان از ارتحال فقیه مجاهد مرحوم مغفور حضرت آیت‌الله آقای فاضل‌لنکرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه اطلاع یافتم.

این ضایعه‌ئی سنگین برای حوزه‌ی علمیه‌ و ملت شریف ایران است.

حوزه‌ی علمیه یکی از اسطوانه‌های علمی و تحقیقی و یکی از استادان برجسته‌ی خود، و ملت ایران یکی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرک خود را از دست داد. ایشان در سالهای طولانیِ دوران اختناق در شمار برجستگانی از حوزه‌ی علمیه‌ی قم بودند که در میدانهای گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعید را به جان خریدند، و پس از پیروزی انقلاب از جمله‌ی روحانیون نامداری بودند که نقشهای مهمی در همه‌ی موارد حساس ایفاء نمودند. رحمت خدا بر ایشان باد.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به حضرت بقیه‌الله ارواحنافداه و به مراجع عظام و علمای اعلام و فضلاء و طلاب حوزه‌ی مبارکه و به عموم ملت ایران تسلیت میگویم. همچنین به خانواده‌ی مکرّم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان و منسوبان ایشان عرض تسلیت کرده، تسلّا و صبر آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.

والسلام علی عبادالله الصالحین
سیّدعلی خامنه‌ای
26/خرداد/1386

پیام تسلیت به مناسبت مصیبت هتک حرمت مرقد عسگریین(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام،

جملات رهبری:

۱. اشغالگران برای سست‌کردن پایه‌های دولت مردمی عراق و توجیه حضور نامشروع خود در آن کشور، میدان را برای تروریست‌ها و وحشت‌آفرین‌ها باز گزارده و میان برادران مسلمان آتش‌افروزی می‌کنند.

۲. برادران شیعه و سنی عراق به هوش باشند که در دام توطئه دشمن نیفتند

۳. امروز دشمنان در عراق، در فلسطین، در لبنان و در هر نقطه از جهان اسلام که بتوانند آتش‌افروزی می‌کنند

۴. همه علما و بزرگان روحانی جهان اسلام پیروان خود را به همدلی با برادران خود و رعایت احساسات مذهبی هر فرقه سفارش نمایند.

پیام تسلیت به مناسبت مصیبت هتک حرمت مرقد عسگریین(ع) - لزوم هوشیاری و خویشتن‌داری(1386/03/24)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت مصیبت بزرگ هتک حرمت مرقد مطهر حضرات عسگریین سلام‌الله علیهما، سرویس‌های جاسوسی اشغالگران و صهیونیست‌ها را طراحان اصلی این جنایت بزرگ دانستند و تصریح کردند: علما و بزرگان جهان اسلام و عموم مسلمانان به ویژه مردم عراق شیعه و سنی باید ضمن هوشیاری در قبال سیاست خطرناک تفرقه‌افکنی دشمنان، خویشتن‌داری خود را حفظ و همدلی با برادران مسلمان را بیش از پیش رعایت کنند.

 

متن پیام ولی امر مسلمین جهان به این شرح است:

 

"بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

انالله و اناالیه راجعون

 

دست تبهکار فتنه‌انگیزان بار دیگر خنجر زهرآلود خود را به پیکره امت اسلامی فرود آورد و مرتکب جنایتی فجیع شد. حادثه‌ انفجار در حرم سامرا و هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسگریین سلام‌الله علیهما نه فقط دل شیعیان جهان را خونین و عموم مسلمانان را که به خاندان مکرم پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله عشق واردات می‌ورزند،غمگین و جریحه‌دار کرد، بلکه دنیای اسلام را در برابر توطئه‌های هولناکی قرار داد که هدفش ایجاد جنگ داخلی در عراق و مشغول کردن ملت‌های مسلمان به حوادث خونین مذهبی و فرقه‌یی است.

 

عاملان کوردل و سیه روی این جنایت بزرگ چه بازماندگان کافرکیش رژیم بعث صدامی باشند و چه متحجران فریب‌خورده وهابی و سلفی، تردید نمی‌توان کرد که سرویس‌های جاسوسی اشغالگران و صهیونیست‌ها طراحان اصلی این نقشه‌ پلیدند.

 

اشغالگران برای سست‌کردن پایه‌های دولت مردمی عراق و توجیه حضور نامشروع خود در آن کشور، میدان را برای تروریست‌ها و وحشت‌آفرین‌ها باز گزارده و میان برادران مسلمان آتش‌افروزی می‌کنند. حرم مطهر عسگریین قرن‌ها در شهر سامرا و در میان مردم اهل تسنن محترم بود و هرگز کسی در هیچ دوره به ساحت مقدس آن اهانت روا نداشته بود.

 

اکنون در دوران سلطه اشغالگران این دومین بار است که چنین بی‌شرمانه جنایتکارانه به آن جایگاه رفیع و قدسی تعرض می‌شود. اشغالگران عراق نمی‌توانند از مسوولیت این جنایت بزرگ شانه خالی کنند.

 

برادران شیعه و سنی عراق به هوش باشند که در دام توطئه دشمن نیفتند. مسلمانان در همه جای جهان بیش از گذشته باید مراقب سیاست تفرقه‌افکنی و جنگ‌افروزی دشمنان اسلام باشند. امروز دشمنان در عراق، در فلسطین، در لبنان و در هر نقطه از جهان اسلام که بتوانند آتش‌افروزی می‌کنند و با بهانه‌های گوناگون مذهبی و قومی و حزبی و غیره مسلمانان را به صف‌آرایی در برابر یکدیگر و برادرکشی تحریک می‌نمایند. مسلمانان نباید به آن‌ها در این هدف ننگین و خطرناک کمک کنند. علمای محترم اهل تسنن فاجعه‌ سامرا را محکوم کنند و صریحا بیزاری خود را از مرتکبان آن ابرز نمایند و علمای محترم شیعه‌، پیروان اهل بیت علیهم السلام را به خویشتنداری دعوت کنند و همه علما و بزرگان روحانی جهان اسلام پیروان خود را به همدلی با برادران خود و رعایت احساسات مذهبی هر فرقه سفارش نمایند. اینجانب این مصیبت بزرگ و سایر مصایب مسلمین را به حضرت بقیه‌الله ارواحناه فداه تسلیت عرض می‌کنم.

 

خداوند شر مستکبران ظالم و کافر را از سر ملت‌های مسلمان برطرف نماید.

 

والسلام علی عبادالله الصالحین

سیدعلی خامنه‌ای

24 خرداد 1386"

 

 

دیدار مسئولان و دست اندرکاران مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام،

بنا به پیشنهاد یکی از دوستان سعی می‌کنم که کلمات قصار رهبری را در سخرانی‌ها بنویسم.

۱. رمز جاذبه ی الهی و مغناطیس وجودی امام خمینی (ره)، کار برای خدا است.

۲. امام راحل عظیم الشأن در همه دقایق زندگی پربرکت خویش، فقط درصدد جلب رضایت پروردگار بودند.

۳.  مجاهدت شرط ضروری «ترویج حق و حقانیت» برشمردند.

دیدار مسئولان و دست اندرکاران مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)(1386/03/05)

 album

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان و دست اندرکاران مراسم هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، حرکت مستمر و مستحکم در صراط مستقیم الهی را درس بزرگ امام برای مسئولان، مردم، نخبگان و همه گروهها و جناحهای سیاسی خواندند و افزودند: هرکس که دلش برای تحقق اهداف انقلاب و «پیشرفت و عزت» ملت و کشور می تپد باید تقوا، صداقت، شجاعت، توکل و تمسک امام بزرگوار به شرع مقدس را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

ایشان، تأثیرشگفت انگیز امام خمینی را در فضای جامعه بشری، ماجرایی معنوی و الهی برشمردند و افزودند: قدرت تأثیرگذاری حوادث و ماجراهای طبیعی، با گذشت زمان کاهش می یابد و به پایان می رسد ، اما در حوادث الهی، گذشت زمان، دایره، عمق و ماندگاری تأثیرات را افزایش می دهد و ماجرای امام عزیز ما، در زمره این گونه حوادث است.

حضرت آیت الله خامنه ای، زنده تر شدن آرمانها و تعالیم امام خمینی (ره) را در میان ملتهای مسلمان، نشانه ای از الهی بودن حرکت ایشان دانستند و خاطرنشان کردند: بازگشت به هویت و ارزشهای اسلامی، بیزاری از قدرتهای زورگو، و نفرت از بت بزرگ یعنی امریکا و صهیونیزم ، از جمله تعالیم در حال گسترش امام راحل در جهان اسلام و نشان دهنده افزایش قدرت تأثیرگذاری آن بزرگوار است.

ایشان شور و شوق نسل جوان دنیای اسلام را به امام خمینی، شگفت انگیز خواندند و افزودند: حجم تبلیغات مستمر دشمنان اسلام درباره امام با حجم تبلیغاتی که برای طرح و تقویت شعارهای امام انجام می شود قابل مقایسه نیست، با این حال برآیند این چالش سیاسی – تبلیغاتی، امروز به ظهور نسلی جوان در کشورهای مختلف از جمله لبنان و فلسطین منجر شده که حتی دوران حیات و رحلت امام را به یاد

نمی آورد اما در پرتو جاذبه ی تعالیم آن بزرگوار، پرچم اسلام را در مقابل دشمنان خدا برافراشته است و به این کار افتخار می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای رمز جاذبه ی الهی و مغناطیس وجودی امام خمینی (ره) را، کار برای خدا دانستند و افزودند: امام راحل عظیم الشأن در همه دقایق زندگی پربرکت خویش، فقط درصدد جلب رضایت پروردگار بودند و این واقعیت درس بزرگ ایشان برای امروز و فردای ملت، مسئولان و همه نخبگان و فعالان عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی است.

رهبر انقلاب اسلامی، برگزاری مراسم بزرگداشت امام و ترویج نام و یاد ایشان را بسیار لازم و کاری واجب خواندند و با تشکر از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری این مراسم افزودند: به موازات تلاش برای بزرگداشت امام راحل، باید مبانی و اصول آن بزرگوار به عنوان شاخصها و معیارهای عملی، در همه عرصه ها مورد توجه کامل قرار گیرد چرا که مطرح کردن ظاهری نام امام و نادیده گرفتن اصول ایشان، ظلم به امام است.

حضرت آیت الله خامنه ای، اصول و شاخص های راه و حرکت امام را کاملاً روشن دانستند و با اشاره به شرع مقدس به عنوان یکی از اصول و مبانی خط امام خاطرنشان کردند: برخی تلاش می کنند مبانی اسلام و اهداف انقلاب مانند مردم سالاری دینی و حقوق بشر در اسلام را به گونه ای تأویل و توجیه کنند که با لیبرالیزم شکست خورده و بی حاصل غربی منطبق شود و مورد قبول غربی ها قرار گیرد اما این کار انحراف از خط امام است و دقیقاً در نقطه ی مقابل مبانی و دیدگاههای امام خمینی قرار دارد، بنابراین باید مراقب این انحراف بود و درباره آن هشدار داد.

حضرت آیت الله خامنه ای، ضدیت با تحجر و در عین حال پایبندی کامل به احکام اسلامی را از دیگر شاخص های امام خمینی دانستند و افزودند: امام واقعاً با تحجر، جزم اندیشی و کوته بینی با جدیت مخالفت می کردند و فکری باز و روشن داشتند اما حد روشنفکری امام، احکام اسلام بود که متأسفانه برخی این حد را رعایت

نمی کنند و مبانی انقلاب را به سلیقه خود کم یا زیاد می کنند که این کار، برخلاف خط و راه امام خمینی است.

رهبر انقلاب اسلامی مجاهدت را شرط ضروری «ترویج حق و حقانیت» برشمردند و تأکید کردند: باید برای ترویج و تعمیم تفکرات امام راحل عظیم الشأن، به طور مستمر و خستگی ناپذیر مجاهدت ، و در «فکر و حرف و عمل»، همان گونه که ایشان می خواست رفتار کرد تا حرکت عظیم آن بزرگوار با قوت و قدرت ادامه یابد.

در آغاز این دیدار آقای محمدعلی انصاری رئیس ستاد هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در گزارشی از فعالیتهای این ستاد اعلام کرد بیش از 5/1 میلیون زائر شهرستانی و صدها هزار نفر از تهران، روز 14 خرداد به نمایندگی از ملت وفادار ایران، با خمینی کبیر میثاق دوباره می بندند.

آقای محمدعلی انصاری با اشاره به حضور صدها اندیشمند و متفکر خارجی در مراسم ارتحال امام و همایشهای مختلف ایام سالگرد گفت: هجدهمین مراسم رحلت امام راحل به یاری پروردگار و در پرتو تلاشهای همه سازمانها و دستگاههای مختلف، از لحاظ کمی و کیفی با سالهای گذشته متفاوت خواهد بود.

 

بازدید از نمایشگاه جلوه های خودباوری و اقتدار دفاعی وزارت دفاع

سلام،

سالروز فتح خرمشهر مبارک.

بازدید از نمایشگاه جلوه های خودباوری و اقتدار دفاعی وزارت دفاع(1386/03/03)

 album

همزمان با سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز به مدت چهار ساعت از نمایشگاه «جلوه های خودباوری و اقتدار دفاعی» وزارت دفاع در محل مجتمع گروه صنایع شهید محلاتی دیدن کردند.

فرمانده کل قوا در بازدید از این نمایشگاه، از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی و طرح های تحقیقاتی وزارت دفاع در بخش های هوا فضا، موشکی، دریایی، هوایی، جنگ الکترونیک، اپتیک و لیزر، زرهی و ضدزره، انواع توپخانه و مهمات، پدافند غیرعامل و نقشه برداری و مهندسی قرار گرفتند.

در ابتدای ورود حضرت آیت الله خامنه ای به نمایشگاه جلوه های خودباوری و اقتدار دفاعی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش و سپاه و بسیج و مسئولان وزارت دفاع حضور داشتند، سردار سرتیپ محمد نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آخرین دستاوردها و طرحهای عمده دفاعی و همچنین عملکرد این وزارتخانه در بخشهای پشتیبانیِ رفاهی کارکنان نیروهای مسلح و پشتیبانی دفاعی و عمرانی و همچنین طرحهای تحقیقاتی و موفقیت های وزارت دفاع در جشنوراه های علمی، گزارش داد.

فرمانده کل قوا در ابتدای ورود به مجتمع گروه صنایع شهید محلاتی با حضور در محل یادمان شهدا، ضمن قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان دفاع مقدس ادای احترام کردند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در جمع فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و مسئولان وزارت دفاع، پیشرفتهای کنونی در بخشهای مختلف کشور از جمله صنایع دفاعی و پشتیبانی را خوب ارزیابی کردند و افزودند: اگر چه این پیشرفتها خوب است اما در واقع جبران عقب ماندگی تاریخی کشور است و نباید به این پیشرفتها قانع شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم انجام کارهای نو و جدید و غیرمسبوق به سابقه خاطرنشان کردند: باید مرزهای دانش شکسته شود و ایرانی ثابت کرده که می تواند این کار را انجام دهد.

ایشان تحقیقات را ریشه حرکت و پیشرفت علمی دانستند و تأکید کردند: همه بخشهای دانشگاهی، تولیدی، صنعتی و دفاعی باید ضمن آنکه به تحقیقات توجه جدی می نمایند از نیروهای با استعداد جوان و دارای تواناییهای علمی بالا در بخشهای مختلف استفاده کنند و خود را در تحقیقات و استفاده از ظرفیت های علمی محدود نکنند.

رهبر انقلاب اسلامی توجه به کیفیت را در تولیدات بخشهای مختلف به ویژه صنایع دفاعی مورد تأکید قرار دادند.

در پایان بازدید حضرت آیت الله خامنه ای از نمایشگاه توانمندیهای دفاعی، تحقیقاتی و پشتیبانی وزارت دفاع، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت ایشان در محل نمازخانه گروه صنایع شهید محلاتی اقامه شد.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی در جمع کارکنان صنایع دفاع و پشتیبانی وزارت دفاع با گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر، عامل اصلی پیشرفتهای کنونی کشور در عرصه های مختلف به ویژه بخش دفاعی را همان جوهره فتح خرمشهر دانستند و افزودند: امروز حرکت، پویایی و عزم راسخ برای ادامه مسیر پیشرفت در همه بخشهای کشور مشاهده می شود و آینده ملت ایران، آینده ای روشن است.

 

دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور

سلام،

دیدار هزاران نفر از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور(1386/02/31)

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار هزاران نفر

از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور، روحیه بسیجی را «راز ایستادگی و رمز

امید ملت ایران به آینده» خواندند و تأکید کردند: همین روحیه و تفکر بسیجی بوده است

که ملت ایران و جمهوری اسلامی را در عرصه سیاسیِ جنگ عظیم اراده ها و تدبیرها، به

«مرکز فرماندهیِ بیداری و مقابله ملتها» با نظام سلطه گر امریکا تبدیل کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی، «آمادگی برای برآورده کردن نیازهای مختلف انقلاب در هر زمان و

در هر زمینه و موقعیت» را جوهره بسیج دانشجویی دانستند و خاطرنشان کردند: هرکس در

هر تشکل دانشجویی و در هر محیط غیردانشجویی مانند اداره، بازار ، کارخانه ، حوزه

علمیه و هر محیط دیگر اگر دارای همین روحیه باشد، بسیجی است و افتخار بنده نیز همین

است که بسیجی باشم.

ایشان احساس و آمادگی ملت را برای حضور در عرصه های گوناگون مورد نیاز کشور عامل

اصلی موفقیتها و پیشرفتهای 27 ساله اخیر برشمردند و افزودند: هیچ نقطه تیره ای در

چشم انداز ایران عزیز وجود ندارد و این امید حقیقی ناشی از برخورداری ملت و کشور از

روحیه بسیجی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جایگاه منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در

آرایش عرصه سیاسی بین المللی افزودند: عرصه سیاسی جهان امروز، میدان پیچیده جنگ

عظیم اراده ها و تدبیرهاست و واقعیت این است که ملت و جمهوری اسلامی ایران در این

عرصه، نقش تعیین کننده ای برعهده داشته و دارند به گونه ای که می توان گفت: نظام

اسلامی بمبی قوی در دنیای سیاست منفجر کرده است که قدرت آن هزاران برابر بیشتر از

بمبی است که امریکایی ها در هیروشیما به کار بردند.

ایشان با اشاره به تقسیم بندی جهان به دو عرصه سلطه گر و سلطه پذیر افزودند: امریکا

در دنیای سیاست به گونه ای سلطه گری می کند که حتی اروپاییها نمی توانند در مقابل

او حرف چندانی بزنند ، اما ملت ایران با اقدامات و موضعگیریهای خود، همه مسلمات و

اصول این قدرت سلطه گر را زیر سؤال برده است و با این کار بسیار عظیم، تماشاگران

این مجادله سیاسی بزرگ یعنی ملتها را تحت تأثیر قرار داده و این واقعیت برای دولت

مستکبر امریکا از هر زهری تلخ تر است.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: بیداری ملتها در فلسطین، لبنان، امریکای

لاتین و مناطق مختلف جهان، نتیجه مقاومت مظلومانه ملت ایران و صلابت محکم تر از

فولاد امام راحل عظیم الشأن است که باید واقعاً قدر آنها را دانست.

ایشان شناخت آرایش سیاسی جهان را برای جوانان و همه قشرهای مردم ضروری دانستند و

افزودند: در عرصه رویارویی ملتها با نظام سلطه گر امریکا، جمهوری اسلامی ایران به

مرکز فرماندهی جبهه ملتها تبدیل شده و با وجود نابرابری موجود در توان و امکانات دو

طرف این رویارویی، ایران با برخورداری از روحیه حزب اللهی و عزم و همت و تدبیر، در

برخی از مسائل، موقعیت نبرد سیاسی را به نفع جبهه ملتها رقم زده است و در بسیاری از

زمینه ها نیز کاملاً با حریف، برابری می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای تکیه بر ایمان، روحیه انقلابی و انگیزه دینی را عوامل قدرت

جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دولت امریکا دانستند و افزودند: روح و دل ملت ما

با انقلاب گره خورده است ، به همین علت هر جا و در هر زمان که لازم باشد در وسط

میدان دفاع از اسلام و انقلاب و کشور حاضر می شود و این حقیقت ناشی از قدرت دین در

ایجاد استحکام در ملتهاست.

ایشان در تبیین نقش و جایگاه بسیج دانشجویی در استمرار و استحکام موقعیت ملت ایران

به عنوان اتاق فرماندهی جبهه مقابله ملتها با نظام سلطه افزودند: در روند این حرکت

عظیم، دانشجو به خصوص دانشجویی که از انگیزه و روحیه بسیجی برخوردار است، عنصری بی

همتا به شمار می رود.

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح نقش بسیج دانشجویی در مسائل جاری کشور به پیام

نوروزی خود اشاره کردند و افزودند: همان گونه که در آغاز سال اعلام شد دشمن برای

ناکارآمد جلوه دادن دولت مکتبی و حامی ارزشهای اسلامی در پیشرفت اقتصادی کشور مانع

تراشی می کند که بسیج دانشجویی می تواند با کمک به افزایش کارآمدی دولت این نقشه را

خنثی کند.

ایشان عقب نگه داشتن ایران از لحاظ علمی و برهم زدن اتحاد ملی و انسجام اسلامی را

از دیگر اهداف دشمن برشمردند و افزودند: بسیج دانشجویی می تواند در همه این عرصه

ها، نقش فعال و مؤثری برعهده گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر ضرورت بیداری و هوشیاری کامل دانشجویان افزودند:

بیداری دانشجو فقط در بیزاری از امریکا خلاصه نمی شود ، بلکه با توجه به برنامه های

پیچیده و عمدتاً پنهان سیاسی و فرهنگی دشمن، مفهومی بسیار عمیق می یابد و هوشیاری

کامل می طلبد.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: گاه دشمن برای تکمیل نقشه

خود درصدد آن است که حرف حقی از زبان یک فرد یا گروهی بیان شود بنابراین همواره

باید سخت مراقب بود تا دشمن از هیچ حرف و حرکتی سوءاستفاده نکند که این امر نیاز به

دشمن شناسی و پرهیز از هرگونه سهل انگاری دارد.

ایشان بسیج دانشجویی را تشکلی دو بعدی خواندند و افزودند: خصوصیت ویژه این تشکل

دانشجویی این است که از یک سو با محیط دانشجویی ارتباط دارد و از یک سوی دیگر به

سپاه پاسداران که نماد مقاومت انقلابی و شجاعانه است تکیه دارد که این ارتباط و

اتکاء به معنای نظامی بودن یا محدود شدن تحرک این تشکل دانشجویی نیست ، بلکه آن را

به ذخیره ای از دستاوردهای تجربی جهادی و انضباط ناشی از آن متصل می کند و این به

نفع بسیج دانشجویی است.

رهبر انقلاب اسلامی فکر و تحلیل و روشن بینی را نیاز اول و ضرورت اصلی بسیج

دانشجویی دانستند و تأکید کردند: این تشکل باید با اندیشه پردازی و کار تئوریک و

نظری در عرصه های مختلف، همواره از ذهنی پویا و مبتکر برخوردار باشد و از ورای جناح

بندیهای سیاسی موجود، واقعیات و حقایق کشور را ارزیابی کند تا بتواند به وظایف خویش

عمل کند.

حضرت آیت الله خامنه ای جهاد علمی ، توجه مستمر به اخلاق و معنویت و خودسازی ،

برخورداری از اتاق فکر و مجموعه اندیشه ورز ، حساسیت درباره گزینش اعضای بسیج

دانشجویی، حفظ اتحادِ سازمانی و تشکیلاتی و فعالیت و پرکاری مستمر را دیگر نیازهای

بسیج دانشجویی برشمردند و افزودند: به یاری پروردگار بسیج به خصوص بسیج دانشجویی در

آینده کشور نیز، نقشی مهم تر و بیشتر از گذشته ایفا خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مطالبی که چند تن از

مسئولان و اعضای بسیج دانشجویی پیش از سخنان ایشان مطرح کردند افزودند: این مطالب

نشان دهنده ذهنیت شفاف و درک خوب از مسائل کشور است و نشان می دهد دانشجوی بسیجی،

با دلسوزی، به همه مسائل کشور حساس است که این قابل تقدیر است.

ایشان در پاسخ به مطلب یکی از دانشجویان درباره ورود بسیج دانشجویی به مسائل و

موضوعات سیاسی افزودند: دانشجوی بسیجی نمی تواند و نباید به مسائل سیاسی بی اعتنا

باشد بنابراین بسیج دانشجویی باید با پرهیز از محافظه کاری همچنان پرانرژی و پر تپش

باقی بماند که البته پرهیز از محافظه کاری با غفلت از طرحهای پیچیده دشمن کاملاً

متفاوت است لذا بسیج دانشجویی باید در اوج بیداری و هوشیاری به فعالیت ادامه دهد.

در آغاز این دیدار پس از قرائت قرآن و اجرای سرود دسته جمعی دانشجویان بسیجی آقایان

 

وحید مهدوی – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز

مهدی چوپانی – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق

خانم الهام اکبری – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس

بهرام عبدالله زاده – دانشجوی بسیجی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

محمد کربلایی – مسئول اردوهای جهادی دانشگاه علم و صنعت

محمد هادی شجاعی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی زراعت دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت و

مسئول مرکز تحقیقات علمی بسیج دانشجویی کرمان

دیدگاههای خود را درباره موضوعات مختلف دانشجویی و مسائل کشور بیان کردند. مهمترین

نکات دیدگاههای این دانشجویان به این شرح است.

- لزوم تقویت بیشتر مبانی فکری و فرهنگی در محیطهای دانشجویی

- مدیریت صحیح برای تأمین نیازهای صنفی دانشجویان

- ایجاد تغییرات لازم در نظام آموزشی و متون درسی و برنامه های فرهنگی دانشگاهها

- سپردن طرحهای تحقیقاتی به دانشجویان

- پویایی و کارآمدی بیشتر بسیج حول محورهای اساسی انقلاب و استفاده از ظرفیتهای آن

- مهندسی فرهنگی جامعه براساس استراتژی مشخص فرهنگی

- پرهیز از هرگونه انفعال تئوریک و نظری در قبال اندیشه های غربی و غیراسلامی

- توسعه گفتمان عدالت محوری در دانشگاهها و افزایش برنامه های جهادی در مناطق محروم

کشور

- کمک و زمینه سازی بیشتر مسئولان آموزش عالی برای تحقق جنبش نرم افزاری و تولید

علم

- پرهیز از نگاه اداری و دیوان سالاری بر فعالیتهای مراکز علمی دانشجویی

همچنین در این دیدار دکتر محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گزارشی از

وضع بسیج دانشجویی گفت: هم اکنون 649 هزار دانشجو در 2600 دفتر بسیج دانشجویی مستقر

در 700 دانشگاه سراسر کشور مشغول فعالیتند و تشکیل اردوهای جهادی و هسته های علمی و

فرهنگی از جمله فعالیتهای دانشجویان بسیجی است.