سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

دیدار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و مسؤولین بخشهای نظارتی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام،

عنوان:دیدار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و مسؤولین بخشهای نظارتی(1386/04/20)

نکته‌ها:

1. شورای نگهبان، تضمین کننده شرعی و اسلامی بودن نظام است؛

2. معیار اصلی برای ادای وظیفه شورای نگهبان قانون است؛

3. جمع آوری و ثبت استدلال های شورای نگهبان در موضوعات مختلف می تواند به عنوان یک مرجع حقوقی با ارزش، مورد استفاده اندیشمندان و صاحبنظران در مسائل حقوقی و فقهی قرار گیرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و مسؤولین بخشهای نظارتی آن در سراسر کشور، با اشاره به جایگاه رفیع و وظایف بسیار مهم این نهاد ، شورای نگهبان را تضمین کننده شرعی و اسلامی بودن نظام دانستند و تصریح کردند: باید ملاک اصلی در نظرها و تصمیم گیریهای شورای نگهبان، فقط قانون و ضابطه باشد و نباید به هیچ وجه به مصلحت اندیشی ها توجه شود.

یشان ایجاد شورای نگهبان در قانون اساسی را اقدامی کاملاً صحیح، حکیمانه و متین خواندند و با اشاره به وظایف این شورا در تشخیص منطبق بودن مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و هم وزن بودن اعتبار نظر شورا با اعتبار اصل قانون اساسی، و نظارت بر انتخابات و تضمین سلامت آن، افزودند: در همه نظام های مستحکم عقلایی دنیا، همواره یک دستگاه ناظر بر اجرای اصول حاکم بر آن نظام ها وجود دارد و در نظام اسلامی نیز که دارای ارزشها و اهداف والایی است، وجود شورای نگهبان برای اطمینان از حرکت نظام در مسیر اصول و ارزشهای اسلامی، بسیار حایز اهمیت است.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان به دلیل ادای به موقع وظایف، انسجام در عملکرد ها و مستدل بودن تصمیم ها، به وظیفه نظارتی شورای نگهبان اشاره و خاطرنشان کردند: تصمیم گیری درباره صلاحیت افرادی که قرار است برای کشور و ملت در مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تصمیم بگیرند وظیفه ای بسیار مهم است زیرا نمی توان اداره کشور و سرنوشت ملت را به هر فردی بدون در نظر گرفتن رفتار، اخلاق، عقاید، دانش، و صلاحیت های او سپرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین خصوص افزودند: چگونه می توان به فردی که اعتقاد چندانی به مبانی نظام اسلامی ندارد و از لحاظ سیاسی دلبستگی او به مسائل کشور کمتر از دلبستگی به مصالح بیگانگان است، اجازه داد در مسند قانونگذاری یا در رأس دستگاه اجرایی قرار گیرد.
ایشان بررسی صلاحیت ها را در انتخابات، وظیفه برشمردند و با اشاره به تبلیغات سوء بیگانگان و برخی جریانهای داخلی که دل خوشی از نظام اسلامی ندارند، تأکید کردند: شورای نگهبان و هیأت های نظارت بدون توجه به این جو سازیها، وظیفه خود را به درستی و براساس معیارها انجام دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای معیارهای اصلی را در ادای وظایف شورای نگهبان، قانون دانستند و خاطرنشان کردند: نباید از این معیارها تخطی، و غفلت و در آن کوتاهی شود ضمن آنکه نباید سلایق، گرایش های سیاسی و جناحی، سفارش و توصیه ها، و مصلحت اندیشی به هیچ وجه در تشخیص صلاحیت و سایر امور نظارتی دخالت داده شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تغییر نظر فقهی و یا استنباط حقوقی، با مصلحت اندیشی متفاوت است، افزودند: تغییر نظر شورای نگهبان در موارد مختلف به دلیل استنباط های جدید فقهی و حقوقی اشکالی ندارد اما این تغییر نظر باید منطبق بر قانون و ضوابط باشد.
ایشان لزوم استحکام استدلالی نظرها و تصمیم های شورای نگهبان را برای حفظ جایگاه رفیع آن یادآور شدند و خاطرنشان کردند: جمع آوری و ثبت استدلال های شورای نگهبان در موضوعات مختلف می تواند به عنوان یک مرجع حقوقی با ارزش، مورد استفاده اندیشمندان و صاحبنظران در مسائل حقوقی و فقهی قرار گیرد.

در آغاز این دیدار آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، گزارشی از فعالیتهای این شورا، مجمع مشورتی فقهی و حقوقی آن و همچنین هیأت های نظارت ارائه کرد و گفت: شورای نگهبان مصمم است همچون گذشته وظایف خود را براساس قانون و بدون تأثیرپذیری از خواسته ها و توقعات دیگران انجام دهد.

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
راضیه پنج‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:39 ب.ظ http://mehre7.blogsky.com

سلام
اگه مایل باشید تبادل لینک کنیم

بسم الله الرحمن الرحیم
باشه.

بابالنگ دراز جمعه 22 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 01:58 ب.ظ http://www.entezaresakht.blogfa.com

سلام اقا معمار

تو اگه انقدر تالاش میکن ی برا محماری کرده بودی یه چی میشدی ..............میدونی چی شده؟

کنکورمو دادم! مرسی که یح ماه پیش بهم سر زده بودی

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام،
شرمنده ببخشید که اصلا سر نزدم.
ایشاء الله که موفق باشی توی کنکور و زندگی.
در مورد معماری هم درست می‌گین. واقعا که (البته به خودم)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد