سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

سخنان رهبر انقلاب اسلامی

این وبلاگ در مورد سخنان و پیام های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است.

دیدار جمعی از اساتید، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه های علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام،

مدت‌ها بود که به این وبلاگ سر نزده بودم ولی اکنون قصد ادامه وبلاگ نویسی را دارم. آخرین دیدار رهبری چند روز پیش بود که من هم خلاصه آن را قرار می‌دهم. البته بر طبق سنت جدیدی که به پیشنهاد یکی از دوستان ارائه شده بود اول نکاتی از دل همین خلاصه را به عرضتان می‌رسانم:

۱. کناره گیری از تحول موجب از بین رفتن و یا منزوی شدن خواهد شد بنابراین، تحول را باید پذیرفت و آن را در جهت صحیح مدیریت کرد.

۲. حوزه‌های علمیه از آفات مدرک گرایی، و یا کاهش سطح علمی و دانایی در امان بمانند.

۳. مهمترین کار در حوزه‌های علمیه سیاست‌گذاری است.

۴. حوزه‌های علمیه همواره مهد آزاداندیشی و بحث‌های جدی علمی بوده‌اند.

و اما خلاصه‌ای از دیدار:

دیدار جمعی از اساتید، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان(1386/09/08)

 album

جمعی از اساتید، فضلا، پژوهش‌گران و مبلغان حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان امشب به مدت 4 ساعت با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار هفده نفر از فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلف علمی، آموزشی و تبلیغی حوزه‌های علمیه بیان کردند.

سپس حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به ظرفیت بسیار بالا و نسل بالنده کنونی حوزه‌های علمیه و خدمات علمی آنها تأکید کردند: آینده‌نگری، مدیریت تحول، برنامه‌ریزی علمی، بازنگری در متون آموزشی، سیاست‌گذاری متناسب با نیازهای علمی حوزه‌ها و ترسیم چشم انداز آینده، اهتمام بیش از پیش به کرسی‌های آزاد اندیشی علمی از ضرورت‌های اساسی ادامه حرکت رو به رشد و افزایش نفوذ و تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه با توجه به رشد سریع و پرشتاب تحولات و فناوری‌های نوین است.

ایشان با تأکید بر لزوم نهادینه شدن آینده‌نگری در حوزه‌های علمیه، نقش شورای‌عالی حوزه علمیه قم، بزرگان و حضرات مراجع را در این خصوص یادآور شدند و افزودند: با توجه به مسئولیت سنگین حوزه‌های علمیه و روحانیت در خصوص دین‌داری مردم، اهمیت آینده‌نگری بسیار مضاعف است.

رهبر انقلاب اسلامی، تحول را مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر و حتمی دانستند و خاطر نشان کردند: کناره‌گیری از تحول موجب از بین رفتن و یا منزوی شدن خواهد شد بنابراین، تحول را باید پذیرفت و آن را در جهت صحیح مدیریت کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تحول در حوزه‌های علمیه را ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم تحول در شیوه‌های آموزشی، پژوهشی، متون درسی حوزه های علمیه و همچنین اعطای مدرک مستقل حوزه‌ای، افزودند: همه این امور برای تحول لازم است اما باید به گونه‌ای مدیریت شوند که تحول در جهت صحیح باشد و حوزه‌های علمیه از آفات مدرک گرایی، و یا کاهش سطح علمی و دانایی در امان بمانند.

ایشان مدیریت کارآمد را برای تحول بسیار ضروری دانستند و با تأکید بر انجام برخی اصلاحات به منظور تکمیل مدیریت حوزه های علمیه، خاطر نشان کردند: مهمترین کار در حوزه‌های علمیه سیاست‌گذاری است که شورای‌عالی حوزه علمیه باید ضمن توجه بیش از پیش به سیاست‌گذاری، با بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات فضلا و بدنه کارشناسی قوی موجود در حوزه‌ها، چشم انداز آینده حوزه‌های علمیه را با توجه به شتاب تحولات و پیشرفت علمی جهان تدوین کند.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص نهاد مدیریت در حوزه علمیه را بسیار با اهمیت دانستند و افزودند: یکی از نیازهای حوزه‌های علمیه، بهره‌گیری از یک شورای برنامه‌ریزی آگاه به شیوه‌های علمی و نوین برنامه‌ریزی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر لزوم جدی گرفته شدن کرسی‌های آزاد اندیشی افزودند: حوزه‌های علمیه همواره مهد آزاد اندیشی و بحث‌های جدی علمی بوده‌اند بنابراین کرسی‌های آزاداندیشی باید به یک عرف در حوزه‌های علمیه تبدیل شوند و زمینه تحمل دیدگاه‌های مختلف علمی فراهم شود.

ایشان ضرورت تشکیل هیأت‌های علمی برای سطوح و رشته‌های مختلف علمی و رسمیت یافتن آن در حوزه‌های علمیه نیز تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به تبلیغ در داخل و خارج کشور، لزوم اهتمام بیش از پیش به غنابخشی محتوای مطالب و منابع را یادآور شدند و تأکید کردند: تشکیل یک مرکز به منظور تربیت طلاب برای تبلیغ در عرصه بین المللی لازم به نظر می‌رسد.

در این دیدار حجج اسلام آقایان حسینی خراسانی، مدرس و صاحب تألیفات متعدد – آذربایجانی، محقق و نویسنده در رشته روانشناسی - الهی خراسانی، محقق و مدرس حوزه علمیه – رفیعی، محقق حوزه و دانشگاه - حسینی ژرفا، محقق، نویسنده و شاعر - سهیل اسعد، از آرژانتین به نمایندگی از طلاب خارجی – شمالی، محقق و نویسنده در فلسفه و کلام جدید – عابدی، محقق و استاد دانشگاه در رشته حقوق – فرحانی، محقق و نویسنده و استاد دانشگاه – کاظمی، مدرس حوزه علمیه - میرمعزی محقق و نویسنده در اقتصادی اسلامی – مظلومی، محقق در فلسفه تطبیقی – نظافت، محقق و نویسنده – واعظی، محقق و نویسنده در فلسفه و اندیشه سیاسی – زاد هوش، مبلغ و مدرس، نظری – از مجمع نمایندگان طلاب و خانم بهشتی محقق و استاد جامعه الزهرا به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل مختلف حوزه‌های علمیه پرداختند.

محور مطالبی که در این دیدار بیان شد عباتند از:

• لزوم بازنگری و جایگزینی متون آموزشی و درسی حوزه‌های علمیه تحت اشراف مراجع عالی‌قدر و مدرسان حوزه و تدوین نظام جامع حوزه‌های علمیه

• بومی سازی علوم به ویژه علوم انسانی و اهتمام جدی حوزه‌های علمیه به علوم انسانی

• نگاه استراتژیک به وحدت حوزه و دانشگاه

• اهتمام بیش از پیش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌ملی برای شناساندن نخبگان و محققان ، و ظرفیت‌‌ها و پژوهش‌های حوزه

• بازتعریف جایگاه حوزه در فعالیت‌های فرهنگی و علمی کشور و نحوه تعامل مراکز علمی و فرهنگی با حوزه‌های علمیه

• ایجاد فضای نقادی و آزاد اندیشی در مباحث علمی

• ضرورت هماهنگی در مسائل مربوط به تبلیغ و مبلغان و آموزش شیوه‌های مختلف و نوین تبلیغ

• لزوم آشنایی بیش از پیش با ادبیات فارسی و فن خطابه

• برنامه‌ریزی جامع و دقیق‌تر برای طلاب خارجی

• ایفای نقش فعال‌تر حوزه برای نشر معارف دینی و پاسخ‌گویی به نیازها در عرصه بین المللی

• صیانت از جایگاه فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم

• اهتمام جدی‌تر به پژوهش و تحقیق در حوزه‌های علمیه به ویژه درخصوص مسائل فقهی

• برنامه‌ریزی فراگیر برای مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران به ویژه تحقیق و پژوهش در خصوص مباحث روز زنان و خانواده

• بهره‌برداری هدفمند و متمرکز از فناوری‌های نوین اطلاعات و رسانه‌‌های الکترونیک برای عرضه جهانی تولیدات علمی حوزه‌های علمیه

• توجه سازمان یافته‌تر به قرآن و نهج البلاغه در حوزه‌های علمیه

• گسترده شدن تشکیلات اداری پژوهشکده‌ها و مراکز حوزوی

• توجه به محتوا و کیفیت پژوهش‌ها همزمان با رشد کمی پژوهشکده‌ها

• ایجاد رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه

 

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن ناجی پنج‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:52 ق.ظ

یا ابا صالح المهدی ادرکنا
با سلام
باتوجه به چاپ نشریه داخلی هیاتمان و اختصاص صفحه ای با نام مقام عظمای ولایت خواهشمندم متن کامل سخنرانی معظم لهدر جمع علمای حوزه را جهت چاپ در آن نشریه را برای ما ارسال فرمایید
با تشکر

ALI چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 06:48 ب.ظ http://senator2121.blogfa.com

بسیار عالی است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد